מאפה אתרוגים. גלידת הדסים. תמרים בעראק וציפורן. למתכון← סוכות פוגש אותי קודם כל דרך חוש הריח ידעתי שאני פשוט חייב למצוא דרך ללכוד את הריח המהמם של ארבעת המינים אל תוך צלחת. אני מאוד אוהב לשבת בסוכה. מבעד לסכך, גשם של מחשבות קצרות ירד אלי. כמו אושפיזין לרגע, באים והולכים. קטנות, גולמיות, בלתי מפותחות – על מהותו של החג הנפלא הזה. אז הנה הם לפניכם כמו שהגיעו אלי. הרבה הגיגים מהסוכה של השנה הזו ומנה אחת שנרקמה במשך כמה שנים ומתחת להרבה סוכות. ______ חגי ישראל ביסודם הם חגים חקלאיים. סוכות הוא חג האסיף. התבואה נכנסת אל הבית והאדם מצווה לצאת מן הבית אל הסוכה. ללמדך: אין משענת קבע בעולמנו, אין מקום להסתגרות. הכול תמיד בחוץ, הכול תמיד פתוח. דווקא בעת האסיף – יוצאים. סוכה בחצר, סכך דקלים, ארבעת המינים. סוכות הוא חג החיבור לטבע. מנוחה מהיצירה האנושית. הקשבה. אין משכן קבע ללב, הוא צריך תמיד להיות נייד. ______ המצווה העיקרית של חג הסוכות היא השמחה. "ושמחת בחגך" האם ניתן לצוות על פעולה רגשית כמו שמחה? ניתן גם ניתן. האדם בוחר את רגשותיו בדיוק כפי שבוחר את מעשיו. ______ שמחת בית השואבה. שאיבת המים מנקבת השילוח שמימיה זורמים לאט, העלאתם אל הר המוריה וניסוכם על גבי המזבח. צמאה הנפש מחודשי הקיץ היבשים, עורגת כאיל אל אפיקי מים, תהום קורא אל תהום. האדם שואב השראה ממעיינותיו הפנימיים, זו תחילתה של שמחה. אחר כך הוא מעלה אותה אל הדעת, הופך אותה למילים וליצירה וזו שמחה כפולה. אחר כך הוא מוציא אותה החוצה אל העולם, מקריב את היצירה אל הקהל ואין שמחה גדולה מזו. ______ ארבעת המינים הם אור פנימי., הסוכה היא אור מקיף, ארבעת המינים הם קו ישר, הסוכה היא טבעתית ארבעת המינים הם האדם, הסוכה היא מה שמעבר לו ארבעת המינים הם התוכן, הסוכה היא החלל ארבעת המינים ריקוד אישי, הסוכה ריקוד מעגלים זו היא השמחה האמיתית, עטיפה מבחוץ ומבפנים. זיווג. שניים שהם אחד. ______ יש משהו לא יהודי, על גבול הפגאני, בטקס הנענוע של ארבעת המינים. זה גם מה שמסעיר בו. תנועות מונוטוניות, קדימה – אחורה, לזימון הרוח הטובה מששת קצוות עולם לשרות בתוך החלל הריק של הלב. ______ "והיה כל הנותר מכל הגויים הבאים על ירושלים ועלו מדי שנה בשנה להשתחוות למלך ה' צבאות ולחוג את חג הסוכות" (זכריה, יד) חג הסוכות מסמל את הפסקת המתח בין ישראל לגויים. את ההבנה שהתורה והחכמה הן אוניברסאליות. את ביטול ה"אתה בחרתנו". את הצורך לבער מלב היהודי את תפיסת עצמו כעם נבחר. את המעבר מיהדות לישראליות. את סוף המלחמה. סוכת שלום. ______ יש לי חיבה יתרה לקחת סמלי חג וליצור מהם תבשיל, אך בסוכות זה היה מסובך במיוחד. לאתרוג יש גם טעם וגם ריח. אבל כמה קשה צריך לעבוד כדי להגיע אל הטעם הזה. כל כך הרבה שכבות של מרירות שצריך להסיר. הרתחה ועוד הרתחה. ניקיון ועוד ניקיון עד שמטהרים את לב הטעם. קתרזיס. ______ להדס יש רק ריח. אבל מהו ריח אם לא ארומה? והארומה הרי היא זו שנותנת את העומק של חווית האוכל, יותר מאשר הטעם. לא נוותר לארומת ההדס. נמצה ונזקק אותה ונהפוך אותה לגלידה. ______ ללולב (תמר) יש רק טעם. שני ריחות אני זוכר מילדותי צמודים לניחוח האתרוג. האחד של מסמרי ציפורן הננעצים באתרוג ונשמרים כך כל השנה לברכת ההבדלה, בורא מיני בשמים. והשני של בקבוק ערק, מוצמד אל ניצן האתרוג בעודו על העץ, האתרוג גדל בתוך הבקבוק ומבשם אותו. ניקח את שני הניחוחות, ערק וציפורן ונצמיד אותם אל התמר וכך יהיה לו גם ריח. ______ טעם רומז למחשבה, ריח רומז לעשייה. אך ערבת הנחל הבוכייה אין בה לא טעם ולא ריח. היא אינה בטלנית, היא ממתינה.